Labeling - štítkovanie pneumatík podľa EU

Štítok na pneumatikách slúži na označenie pneumatík motorových vozidiel. Výrobcovia pneumatík pre osobné automobily, ľahké a ťažké nákladné autá musia špecifikovať každú pneumatiku predávanú na trhu EÚ od novembra 2012. Pre osobné automobily alebo ľahšie nákladné autá majú výrobcovia a dovozcovia možnosť umiestniť na dezén pneumatiky nálepku alebo štítok, ktorý bude sprevádzať každú dodávku predajcovi a konečnému spotrebiteľovi.
Táto iniciatíva vyplýva z nariadenia Európskej komisie z roku 2009. Je súčasťou plánu pre energetickú účinnosť, ktorého cieľom je zlepšiť energetické hospodárenie výrobkov, budov a služieb s cieľom znížiť spotrebu energie o 20% do roku 2020.


Štítok informuje o troch vlastnostiach pneumatiky:

labeling.PNG

Capture.PNG

Jej VPLYVE NA SPOTREBU PALIVA vyplývajúcu z valivého odporu:

A - najúspornejšia
G - najmenej úsporná

ozn2.PNG

Jej ZÁBERE NA MOKROM POVRCHU vyplývajúcom z účinnosti brzdenia na mokrej vozovke:

A - najkratšia brzdná vzdialenosť
G - najdlhšia brzdná vzdialenosť

ozn3.PNG

Jej HLUČNOSTI meranej v decibeloch (dB)
Pneumatiky sú rozdelené do 3 tried ilustrovaných tromi vlnami:
1 vlna - tichšia pneumatika
3 vlny - hlučnejšia pneumatika


1. VALIVÝ ODPOR

Valivý odpor má vplyv na spotrebu paliva a emisií výfukových plynov. Čím je vyšší valivý odpor, tým vyššia je spotreba paliva a emisií plynov.

Rozdiel medzi spotrebou paliva medzi jednotlivými kategóriami je prbližne:

  • 0.1 l/100 km pri osobných pneumatikách s priemernou spotrebou 5 l/100 km
  • 0.2 l/100 km (s priemernou spotrebou 10 l/100 km)

Ako sa hodnotí úspora paliva?

Na štítku každej pneumatiky je palivová účinnosť klasifikovaná a hodnotená od najlepšieho (zelená kategória „A“) k najhoršiemu výkonu (červená kategória „G“). Kategórie naznačujú, že účinnosť je značená na farebne odlíšenej stupnici.

V čom sa jednotlivé hodnoty môžu líšiť?

Zatiaľ čo sú preukázané medzery vo výkonnosti, jednotlivé výsledky sa môžu líšiť v závislosti od typu vozidla, klimatických podmienok a jazdných návykov.

osobnePneu.PNG

    priklad.PNG


      2. PRIĽNAVOSŤ ZA MOKRA

      Brzdné vlastnosti na mokrej vozovke popisujú schopnosť pneumatiky udržať priľnavosť na mokrej vozovke. V praxi to znamená, že čím lepšia trieda tohto parametra, tým lepší výkon pneumatiky na mokrej vozovke. Je to dôležitý parameter pokiaľ ide o bezpečnú jazdu.

      Ako sa hodnotí priľnavosť na mokrom povrchu?

      Na štítku je priľnavosť hodnotená od A po F, pričom písmeno A predstavuje najvyššiu priľnavosť. Rozdiel v brzdnej vzdialenosti medzi novými pneumatikami s hodnotou A a G by mohol byť až 30%. Pri osobnom automobile, ktoré ide rýchlosťou 80 km/h, to môže znamenať kratšiu brzdnú dráhu až o 18 metrov.

      brzdenie.PNG

      brzdenie2.PNG



      3. HLUČNOSŤ

      Toto kritérium odpovedá na ekologický problém hluku vznikajúceho pri interakcii pneumatiky a povrchu vozovky.

      Čo meria hodnotenie hluku EÚ?

      Hluk sa značí prostredníctvom čiernych zvukových vĺn. Jedna čierna vlna znamená, že vozidlo je tiché, dve čierne vlny sú mierne hlučné a tri čierne vlny znamenajú, že vozidlo je príliš hlučné a presahuje limity EÚ o hluku pneumatík.

        hluk.PNG

        Aký to má dopad?

        • 3 vlny = stále v medziach súčasného limitu EÚ
        • 2 vlny = -3 dB. - v medziach budúceho limitu EÚ
        • 1 vlny = -3 dB - pod budúcim limitom EÚ

        3 dB navyše = dvakrát viac hluku


        KTORÉ KATEGÓRIE PNEUMATÍK SÚ HODNOTENÉ?

        Nariadenie o označovaní sa vzťahuje na:

        • Pneumatiky pre osobné automobily (C1)
        • Pneumatiky ľahkých úžitkových vozidiel (C2)
        • Pneumatiky ťažkých úžitkových vozidiel (C3)

        Nariadenie o označovaní sa nevzťahuje na:

        • Pneumatiky s priemerom ráfika 254 mm alebo menším
        • Pneumatiky s priemerom ráfika 635 mm alebo viac
        • Profesionálne terénne pneumatiky
        • Závodné pneumatiky
        • Protektorované pneumatiky
        • Dočasné náhradné pneumatiky
        • Zimné pneumatiky


        Štítkovanie je dobré, ale nepostačujúce, kedže existuje mnoho ďalších faktorov pre výber správnej pneumatiky.

        costitoknepovie.PNG

        porovnanie.PNG